رقابت چند باشگاهی ها و تاثیر آن بر آینده فوتبال
سرمایه‌گذاران قطری که باشگاه پاری‌سن‌ژرمن متعلق به آنهاست؛ به تازگی یک تیم دیگر را هم به زیر مجموعه‌ تیم‌های ورزشی خود اضافه کرده‌اند تا رقابت موسسات چند باشگاهی شکل جدی‌تری به خود بگیرد.

گروه سرمایه‌گذاری ورزشی قطر (QSI) 21.67 درصد از سهام تیم براگای پرتغال را به واسطه شرکتی به نام اولویده‌اسپورتوس اس‌جی‌پی‌اس خرید تا به این شیوه همچون رقبای اماراتی شروع به گسترش قلمروی خود در فوتبال اروپا کرده باشد. به گزارش مارکا؛ قطری‌ها برای خرید این مقدار از سهام باشگاه براگای پرتغال رقمی در حدود 80 میلیون یورو هزینه کرده‌اند و انتظار می‌رود که خرید‌های آنها همچنان تداوم داشته باشد.

گروه سرمایه گذاری قطر تنها شرکت یا مؤسسه‌ای نیست که بیش از یک تیم فوتبال را تحت تملک دارد و در این مورد می‌توان به گروه ورزشی سیتی مالک باشگاه منچسترسیتی و شرکت تولید نوشیدنی‌های انرژی‌زای ردبول به عنوان مالک باشگاه لایپزیگ آلمان اشاره کرد که هر یک بیش از یک باشگاه فوتبال را تحت تملک دارند.

گروه ورزشی سیتی به ریاست شیخ منصور بن زاید آل نهیان که اخیراً نیز باشگاه پالرموی ایتالیا را خریده است، علاوه بر منچسترسیتی، تیم‌هایی مانند نیویورک‌سیتی آمریکا، ملبورن سیتی استرالیا، یوکوهاما اف مارینوس ژاپن، مونته‌ویدئوسیتی اروگوئه، جیرونای اسپانیا، سیچوان چین، مومبای سیتی هند، لومل بلژیک و ای‌سی تروای فرانسه را تحت تملک دارد.
شرکت ردبول نیز پس از اولین تیمش در شهر سالزبورگ که به همین نام است، تیم‌های دیگری مانند لایپزیگ آلمان، نیویورک ردبول، ردبول برزیل، لافرینگ اتریش را هم خرید و این در حالیست که این گروه در رشته‌های دیگری مانند فرمول یک تیم‌های ردبول ریسینگ و اسکودریا تورو روسو و در رالی ریسینگ تیم پژو - هانسن را در اختیار دارد.
لازم به ذکر است تا ماه اکتبر سال 2021 بیش از 60 شرکت، موسسه یا گروه وجود داشته‌اند که حداقل دو تیم در ورزش فوتبال را تحت تملک خود قرار داده‌اند. این در حالی است که شرکت‌های مذکور الزاماً مالکیت کامل تیم‌ها را در اختیار نداشته و ممکن است صرفا سهامداره بوده باشند.

اخبار مرتبط