آيا كيروش باز مي گردد؟
مهدي تاج روز يكشنبه ٣٠ مرداد در شبكه خبر حاضر شد و در ميان دفاعيه خود در مورد پرونده ويلموتس اعلام كرد كه اگر باز هم به عنوان رئيس فدراسيون فوتبال انتخاب شود، كارلوس كيروش را به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال انتخاب خواهد كرد.

مدتي هست كه ميان دو دسته شدن در مورد كارنامه كارلوس كيروش مانده ايم. برخي از هواداران و كارشناسان فوتبال مخالف بازگشت او و در حقيقت گذار به گذشته هستند و عده بيشتري از فوتبال دوستان موافق بازگشت اين سرمربي پرتغالي هستند.
مهدي تاج در حين مصاحبه اش حرف جالبي زد، او گفت: در فوتبال هميشه عده اي مخالف اند.
اين شايد ساده ترين و از طرفي منطقي ترين حرف تاج در مصاحبه يكشنبه شب بود. پس موضوع حالا چيز ديگريست. بايد نتايج و دستاوردها را به صورت منطقي و رياضي حساب كرد و تصميم نهايي در مورد سرمربي تيم ملي را عملي كرد ولو اينكه مخالف زياد داشه باشد.

فدراسيون فوتبال در حال حاضر و پس از شكايت به فيفا بايد نزديك به ٣ ميليون دلار به ويلموتس بدهد. اتفاقي كه از منظر تاج يك برد محسوب مي شود. به گفته رئيس فدراسيون اسبق فوتبال كشور اين اتفاق بخاطر تحريم هايي كه در دوره ترامپ رخ داد، رخ داده است و حال كه فيفا به حسن نيت فدراسيون فوتبال ايران راي داده و مبلغ را شكسته است مي توان اين نظر مهدي تاج را محتمل دانست.

اما كيروش در دوران مربي گري در تيم ملي ٢ ميليون دلار دستمزد مي گرفت. در اين ميان كمپ تيم ملي و زيرساخت هايي براي تيم ها ساخته شد كه تاج اين دستاوردها را محصول مشترك خود و كيروش مي داند. حال كه از منظر رياضي نيز كيروش براي تيم ملي فوتبال ايران ٢٢ ميليون دلار درآمد داشته است. دو بار تيم را به جام جهاني برده و فاند هاي مناسب تري از سوي فيفا روانه ورزش كشور كرده است.

تاج معتقد است اگر وزارت كشور به صورت مستقيم دستور بر مذاكره نكردن با كيروش بدهد شايد، اگر دليل مستدل و منطقي داشته باشد به آن فكر خواهد كرد ولي احتمال حضور پرافتخارترين سرمربي تيم ملي كشورمان در صورت انتخاب شدن دوباره تاج به عنوان رئيس فدراسيون بسيار بالا است.

تاج معتقد است كارهاي زيرساختي كه در زمان رياست او انجام شد باعث پيشرفت فوتبال در شاخه هاي مختلف بوده است و براي مثال فوتبال ساحلي ما در آن زمان رتبه دو و سه جهان را داشته و اكنون هفدهم و هجدهم است.
اين كه در زمان رياست تاج ما نتيجه هايي به مراتب بهتر گرفتيم واقعيتي است كه عقل سليم آن را تكذيب نمي كند. فاجعه ويلموتس نيز كه اكنون ختم يه خير شده و مي توان ميزان اين شكست را بسيار كمتر ارزيابي كرد زيرا تاج در نهايت حقانيت خود در آن زمان و انتخاب سرمربي تيم سابق تيم ملي بلژيك براي در دست گرفتن سكان هدايت تيم ملي را تقريبا شفاف سازي و قابل قبول كرده است.

اما بازگشت كارلوس كيروش پس از نتيجه نگرفتن كامل در كلمبيا و نتيجه نصف و نيمه گرفتن در مصر مسئله اي است كه در صورت اتفاق افتادن با مخالفت هاي زيادي روبرو خواهد شد. جواب تاج از همين اكنون به اين مخالفت ها باز هم ساده و بي پروا به نظر مي رسيد: فدراسيون فوتبال در نهايت يك ارگان مستقل است و در اين زمينه خودش تصميم مي گيرد.
اين جواب قاطع شايد از نظر مخالفين كيروش (كه اكثرا طرفداران برانكو ايوانكوويچ هستند) در نگاه اول بي رحمانه به نظر برسد ولي بايد بخاطر داشت كه همين قاطعيت (نسبي) بود كه از ابتدا باني شروع دوران طلايي فوتبال ما در شاخه هاي مختلف شد.
نتايج درخشان تيم ملي در دو جام جهاني، صعودهاي بي دردسر در گروه هاي سخت تر از دوره اي كه گذشت، حضور موفق تيم هاي باشگاهي در جام باشگاه هاي آسيا (حال هم استقلال و هم پرسپوليس محروم اند) و از همه مهمتر سياست انتقال بيشتر لژيونرها به اروپا در همين دوران شكل گرفت.

تاج با انتخاب كيروش و دفاع از او نزديك به ٢٢ ميليون دلار براي فوتبال ما درآمد داشت و اين مساله اي است كه مي توان با اتكا بر آن حتا گذار به گذشته را حداقل در اين زمينه منطقي در نظر گرفت.

 

اخبار مرتبط