مسن ترين تيم هاي جام جهاني
مسن ترين تيم هاي جام جهاني،ايران در رده سوم
تيم ملي فوتبال ايران نسبت يه محتمل ترين تركيبي كه به رقابت هاي جام جهاني ٢٠٢٢ قطر خواهد فرستاد در رده سومِ مسن ترين تيم جام جهاني دو بين ٣٢ تيم حاضر در اين رقابت ها قرار مي گيرد.

به اين ترييب تيم ملي كشورمان نسبت به شرايط اسفناك فعلي و دو دسته شدن بازيكنان و اعضاي فدراسيون، حتا از منظر شرايط سني هم آمار جالبي ندارد.

ايران كه سومين حضور پياپي اش در جام جهاني را تجربه مي كند در سال ٢٠١٤ تحت هدايت كارلوس كيروش رو به جوان گرايي آورد و تغيير نسل بازيكنانش را به معرض نمايش گذاشت. جام جهاني كه كيروش با جوان ها و نسلي كه كاملا با گذشته متفاوت بود توانست نتايج قابل قبول و متوسطي را به دست آورد.
اما سال ٢٠١٨ و جام جهاني روسيه بود كه همان نسل با كسب تجربه هاي بين المللي (اصرار كيروش براي دعوت به تيم ملي، حضور بازيكنان در ليگ هاي خارجي بود) پخته تر عمل كرد و بهترين نمايش تاريخ تيم ملي ايران در جام هاي جهاني را رقم زد.
نكته جالب بازي در گروه مرگ و درخشش بازيكنان تيم ملي اين بود كه كيروش حتا ميانگين سني را كمي پايين تر آورده بود.
عملكردي كه بايد به صورت منطقي در اين دوره از رقابت ها هم انجام ميشد. اما امسال تيم دراگان اسكوچيچ با همان نسل برآمده و ساخته شده در دوران كيروش پا به مسابقات قطر خواهد گذاشت.
اكثر جوان هاي آن دوره حالا بازيكن هايي با سن نسبتا بالا هستند؛ مهدي طارمي، عليرضا جهانبخش، وحيد اميري و ديگر بازيكنان جوان آن دوران حال در محدوده سني ٢٨ تا ٣٢ قرار دارند.
نكته قابل توجه اينجاست كه اين آمارگيري براي تيم هاي حاضر در اين تورنمنت زماني رخ داده است كه آقاي اسكوچيچ با مهدي طارمي قهر كرده بود و به جاي او حسين زاده ٢١ ساله را به تيم ملي دعوت كرد تا فعلا و در آمار كنوني ايران مسن ترين تيم جام نباشد و در رده سوم قرار بگيرد.

ميانگين رده سني تيم ملي ايران ٢٧.٨ سال بوده و بعد از ژاپن (رتبه دوم) با ٢٧.٩ سال و پرتغال (رتبه اول) ٢٨ سال، جاي خالي رتبه سوم را پُر كرده است.

تيم هاي اروگوئه، تونس و برزيل ديگر تيم هاي بعد از تيم ملي كشورمان هستند.
جوان ترين تيم هاي حاضر در رقابت ها درست به همان منطقه اي تعلق دارند كه حدس اش را مي زنيد. قاره آمريكا. مكزيك با ميانگين سني ٢٢.٧ جوان ترين تيم جام جهاني ٢٠٢٢ خواهد بود.
رده دوم جوان ترين تيم حاضر در قطر يه رقيب مستقيم تيم ملي تعلق دارد. تيم ملي آمريكا با ميانگين سني ٢٣.٨ مقام دوم اين جدول را از بخش جوان ترين ها دارد.
تيم هاي غنا، اسپانيا، اكوادور و انگليس ديگر تيم هاي جوان حاضر در مسابقات هستند كه با ميانگين سني ٢٥ سال جام جهاني ٢٠٢٢ را پشت سر خواهند گذاشت.


ميانگين سني پايين مخصوصا در اين دوره از مسابقات جام جهاني اهميت بسيار بالاتري دارد زيرا اين بازي ها در پاييز و ميان فصل سنگين فوتبال باشگاهي انجام خواهد شد. بازي ها در آن مقطع زماني با سرعت و فشردگي بسيار بالايي برگزار مي شود و تيم هايي كه با ميانگين سني بالاتر پا در اين تورنمنت مي گذارند بيش تر در معرض خستگي، تحليل رفتن انرژي و مصدوميت قرار خواهند گرفت.

در مورد تيم ملي ايران و عملكرد ضعيف اسكوچيچ در انتخاب بازيكن و شناسايي نسل جديد هم بايد بگوييم كه بازيكناني نظير رضا قوچان نژاد، اشكان دژاگه، اميد ابراهيمي، مسعود شجاعي و پژمان منتظري كه در جام جهاني ٢٠١٨ روسيه عضو تيم ملي بودند از بازي هاي ملي خداحافظي كرده اند و با اين وجود ميانگين سني تيم به اين حد بالاست!

 

اخبار مرتبط